Menu
Samen Slim Bouwen blijft het credo
samen slim bouwen

Samen Slim Bouwen blijft het credo

28 nov 2024

Met Niels Marijnissen, verkoopleider bouw- en industrie bij het in Barendrecht gevestigde BUVA, blikken we terug op 2024 én we kijken vooruit naar 2025.

Louwers Media Groep

Wat opvalt is het optimisme over de markt, natuurlijk zijn er uitdagingen voor de sector als geheel, maar bij BUVA heerst het gevoel dat er meer focus gelegd wordt op de juiste aspecten. “We zijn er al in geslaagd om meer regie te pakken en dát zetten we in het komende jaar voort.”

niels samen slim bouwen

In 2024 was het vooral de nieuwe propositie van de bouwspecialist die goed landde in de markt. ‘Samen Slim Bouwen’. “We kunnen daarmee beter vertellen dat we onze focus richten op met name de timmerindustrie en de kozijnfabrikanten. Denk daarbij aan de verkoop van hang- en sluitwerk, profielen, onderdorpels, ventilatieroosters en hard glas. Een strategisch plan waar we goed over hebben nagedacht is de basis. Het doel is helder: we willen in de markt – en zeker ook samen met onze klanten – meer innovatiekracht creëren.”

Wat Niels betreft is die innovatiekracht niet alleen in baanbrekende producten te vinden, maar ook in de verbetering van de zogenoemde diensten en concepten. “Daarbij draait het om het gemak dat onze klanten moeten ervaren. Bijvoorbeeld het werken met barcodes, waardoor men de voorraad beter kan monitoren. Service heeft te maken met klantgerichtheid. Hoewel we het – volgens mij – altijd al goed hebben gedaan, denk ik dat we nóg dichter bij de klanten moeten gaan staan.”

Samen Slim Bouwen blijft het credo

2025

De eerste grote presentatie waarop BUVA is te zien, is De Bouwbeurs in Utrecht in januari. “Wij gaan daar de klant verrassen met nieuwe noviteiten en een productinnovatie gericht op duurzaamheid. We hebben een stand van 100 vierkante meter die we samen met ons zusterbedrijf Holonite bemannen.

“Verder wordt in 2025 ‘hard glas’ een belangrijk product van ons. Bijvoorbeeld in kleine kiepramen, we zijn flexibel in de maatvoering. Ik zie verder dat de renovatiemarkt blijft groeien. Dat is en blijft vanzelfsprekend voor ons ook een belangrijke focus.”

Als Niels wordt gevraagd hoe hij de markt in z’n algemeenheid ziet, dan is hij positief. “Veel seinen in de bouw stonden op rood, ik denk dat we nu wat meer groen zien. De signalen zijn goed, mede misschien ook door het beoogde beleid van het kabinet. Maar ook al zouden we in Nederland weer volop kunnen bouwen, dan nóg is er een knelpunt en dat heeft te maken met de arbeidsmarkt.

Er zijn gewoon handjes te weinig. Dat is uiteraard niet één-twee-drie opgelost, maar het zet wel iets anders in werking: iedereen is op zoek naar nog meer professionalisering en automatisering. Daar zal Artificial Intelligence, en het slimmer inrichten van bepaalde processen vanzelfsprekend ook een grote rol in spelen.

“De basis blijft sowieso voor ons het vijfjarenplan, dat we hebben opgesteld. We hebben daarnaast de ambitie om te exporteren. En we blijven investeren. Zo hebben we dit jaar al een dorpelmachine aangeschaft waarmee we glasvezelversterkte onderdorpels kunnen produceren. Vastgoedontwikkelaars, aannemers, woningcorporaties en de timmerindustrie – kortom, al onze doelgroepen – kunnen ervan uit gaan dat voor ons én voor hen er maar één credo is: juist ja, ‘Samen Slim Bouwen’.”